keskiviikko 29. huhtikuuta 2009

harri koskinen






harri koskinen on voittanu vuoden 2009 torsten & wanja söderbergin palkinnon. onnea!

palkinto on myönnetty vuodesta 1994. se on suurin (rahallisesti, sek 1 milj.) vuosittain myönnettävä palkinto. palkinto luovutetaan 4.11.2009 göteborgin yliopistolla ja sen jälkeen aukee koskisen näyttely röhss-museossa.

palkintoperusteet oli seuraavat: koskinen vie pohjoismaista suunnitteluperinnettä eteenpäin. tuotannossa näkyy yksilöllinen, niukka ja johdonmukainen muotokieli, joka pohjautuu selkeästi pohjoismaiseen tarpeeseen yhdistää hyvä käytettävyys, muodon yksinkertaisuus ja materiaalivalinnat. nämä yhdessä luovat kestäviä arvoja. samalla, kun koskinen työskentelee ympäri maailmaa, vaikuttaa hän aktiivisesti kotimaansa design-teollisuuden uudistumiseen. (lyhentäen ruotsista kääntänyt: mä.)

diggaan koskisen töistä. ja oon samaa mieltä, et niistä löytyy tulevaisuuden klassikoita. olin ihan tohkeissani, ku block tuli 1996 markkinoille (valmistaja design house stockholm). noi kolme ylintä kuvaa on mun omasta kappaleesta. kaks lasibiittiä ja lampunpidin, siinä kaikki. ja hyvää muotoilua tietysti. blockhan näyttää siltä, ku siellä olis normi-hehkulamppu sisällä, mut siellä onkin pieni lamppu ja ilmatilaa. nerokasta! eikä vie paljoo sähköö, mut valasee ihanasti (mulla on 15 W kirkas hehkulamppu).

toinen suur-suosikki on iittalan lantern, 1999. ensin tuli toi iso versio, johon menee kruunukynttilä, ja sit myöhemmin pienempi tuikkuversio (josta mulle tulee mieleen iittalan i-logo). kuvat iittalan nettikaupasta.

linkkejä:
www.yle.fi - yle:n uutinen asiasta
www.lammgard.se/designmuseum - torsten och wanja söderbergs pris

Ei kommentteja: