lauantai 16. toukokuuta 2009

Emma ja Elisa workshoppailee

Terveiset lukijoille iGuzzinin workshopeista, joissa pääsimme Emman kanssa kokeilemaan monenlaista ja oppimaan ja soveltamaan käytännössä saamiamme tietoja. Tässä hiukan raportointia kuvien muodossa:

Ensimmäinen työpaja käsitteli osaksi iGuzzinin Sivra-systeemiä, joka näkyy kuvassa valokattomaisena. Valon voimakkuus ja värilämpötila olivat säädettävissä. Myös biodynaamisten rytmien ohjelmointi oli mahdollista.

Värilämpötila muodostui kahden erisävyisen putken sekoituksesta. Vuorotellen 6500 K ja 2700 K.


Kokeilimme myös valaista patsasta eri suunnista ja eri välinein. Tykästyimme kaikki värillisellä valolla (sininen led) tehtyyn varjoon.



Hehehe, yllätys. Löysin vanhoista arkistoistani opiskeluaikaan tehdyn torsoteoksen.



Teimme myös siluettikokeiluja ja itse tykkäsin aika lailla tästä, jossa on yhdistetty taustavalo ja yleisvalo.



Kellarissa pääsimme tutkimaan erilaisia lineaarimallisia ledejä, kuvassa yksi malli ja tarkastelussa julkisivumateriaalina käytettävä ritilä ja sen tuomat vaatimukset valaistukselle.

Läpäisykerroin oli mielenkiintoinen asia. Emma mittailupuuhissa. Aika mielenkiintoinen tulos oli se, että kyseinen maitolasi hävitti puolet valotehosta!



RGB-ledeillä tehty valkoinen valo ja siihen muodostuva mielenkiintoinen varjo.



Workshopit olivat todella mielenkiintoisia ja opettavaisia. Teorian opiskelun jälkeen on kova kaipuu tekemään kokeiluja ja testaamaan opittua käytännössä. Minä voisin tässä yhteydessä kutsua Emman kesäretkelle Mikkeliin niin järjestetään meidän liikkeeltä löytyvillä valaisimilla omia koevalaistuksia :)
Sellaiset mietteet tällä erää. Valoisaa viikonloppua!
Elisa





5 kommenttia:

emma kirjoitti...

kiitos taas! mut diggasinko mä sinisestä valosta patsaassa???

Elisa kirjoitti...

Hehee, ilmeisesti et sittenkään? Mulle jäi vaan mieleen kun sä niin taitavasti sieltä sitä sinistä sohottelit ja yläkulmastakin ohjeella "Sen pitää valua hartioilta rinnoille"-teemalla. Itse tykkäsin kyllä, en niinkään sinisestä värinä mutta ylipäätään värillisen varjon tuomasta fiiliksestä.

emma kirjoitti...

se sininen vaan sattu olee käsillä, musta olis ollu vielä parempi kokeilla asiaa "valkosella" valolla.

ylipäätään musta valkosen eri sävyt on upeita, niillä saa usein aikaseks saman, ku värillisellä valolla, tyylikkäämmin vaan. ja nyt tähän olis tietty hyvä heittää kuva jostain mun suunnittelemista valoista, jossa ei todellakaan oo värejä säästelty :-D

Elisa kirjoitti...

Tässä saattaa olla sellainen ammatillinen debatti, sillä mä en ole koskaan missään päässyt käyttämään värillistä valoa, kun taas sun uralla se on kai ollut lähinnä toisinpäin. Siksi nuo väritkin on musta mielenkiintoisia, vaikken räikeiden efektien ystävä olekaan :)

emma kirjoitti...

joo, varmasti on kyse siitä. mut musta kannattaa aina pitää mielessä kysymys: miksi, mitä halutaan sanoo. jos siihen osaa vastata, ni kaikki hyvin. vastaushan voi olla, et "se on musta kaunis" ja hyvä niin. mä oon vaan niin tottunu analysoimaan kaiken (kuoliaaks), et haluun löytää syyn ratkasuihin.

mutta mä oon kauhee tosikko välillä... ei kannata ottaa liian vakavasti, mä hoidan ite sen puolen aika tehokkaasti :-D