tiistai 20. lokakuuta 2009

massive attack jäähallissa








mun vanha suosikki massive attack esiinty helsingin jäähallissa viime perjantaina 16.10.2009. sen lisäks, et bändi on ylipäätään ihan huippu, oli lämppärikin (martina topley bird) hyvä, soundit kohdillaan ja keikka loppuunmyyty.


ja sit oli ne niitten valot! ooh ja aah! en tie, oonko koskaan nähny niin hyvää valosettiä. mä rakastan sitä, et valoissakin on joku draaman kaari. mä rakastan sitä, et asioita kehitellään. mä rakastan sitä, et keikkavalot ei oo vaan räpsyttelyä. mä rakastan sitä, et screenejä ei käytetä vaan tv:n omasesti. mä rakastan sitä, et tila otetaan haltuun, et sitä hallitaan. no, ymmärsitte varmaan, listaa vois jatkaa vaikka kuinka kauan.


ensimmäinen aah-elämys tuli siitä, et esiintymistila oli valolla rajattu matalaks. eli vaikka oltiin jäähallissa, tuntu tila intiimiltä. ja sit tilaa oli varaa kasvattaa ja tehoja löyty, ku niitä tarvittiin.


toinen aah tuli kaiken yksinkertasuudesta. kaikki näytti jotenkin helpolta, et just noinhan sen pitää mennä. (tää oli tietty valheellista, ihan simppelit valot ne ei ollu.) mut suunnat oli rajattu: esiintyjiin sivuvaloo ja sit taustahässäkkä. eli ei esim. etuvaloo.


ja sit se taustavalosysteemi. aah ja aah. siellä oli screeni (jota, muistinko sanoo, käytettiin nerokkaasti) ja screenin takana valoo. miten kaunis siluetti muodostu takavalon avulla siitä screenistä, soittimista ja ihmisistä. jonkinlainen urbaani raunio, mut kaunis ja rauhallinen sellanen.


screenikään ei ollu ihan tavallinen lediscreeni. se muodostu 15 vaakapalkista (barco o-lite), joiden välissä oli raot. kooltaan se oli 15m levee ja 3m korkee. sillä näytetyt kuviot ja tekstit sopi täydellisesti biiseihin ja värimaailma oli niin nappiin, ku vaan voi olla. (paljon poliittisia tekstejä, myös suomeks. oli noloo huomata hurraavansa tekstille (ihan vaan koska se oli suomeks), kun asiasisältö ei ollu erityisen hurrattava: "hallitus tulee tarkkailemaan puheluitasi ja viestejäsi"...)


kuvat on nyt surkeet. eka on puhelimella otettu ja kaks seuraavaa varastettu ylex:stä. hienoja kuvia löyty netistä, mut joku esti varastamasta (omatunnonpoikanen?). en ymmärrä, ennenkin oon surutta käyttäny. joka tapauksessa alla läjä linkkejä.


ylex.yle.fi (kuvat on täältä)
www.flickr.com/photos/miemo (suomalaisen freelance-valokuvaajan kuvia tolta keikalta)
www.uva.co.uk (valot suunnitellu lafka, united visual artists)
www.robe.cz (teknistä tietoo keikan valoista)
www.youtube.com (vielä video, jos se jotenki selventäis, mitä mä yritin selittää)


Ei kommentteja: