tiistai 10. marraskuuta 2009

berliini | one








olin ajatellu tehdä jutun berliinistä muurin murtumisen 20-vuotisjuhlan kunniaks. kuinkas sitten kävikään... olin berliinissä yli viikon, kävin branderburger tor'illa ties kuinka monta kertaa - eikä mulla oo sieltä kuvan kuvaa! mä vaan ihailin ja ihmettelin, enkä tajunnu kuvata. tää on noloo. yllä on ainoot liki järjelliset kuvat, mitä mulla koko kaupungista on. (edes vihreetä liikennevaloukkoo en kuvannu!) (jos kuvia jostain syystä haluu kattoo tarkemmin, ni klikkaamalla ne suurenee.)


ainoo taidemuseo, missä kävin, oli neue nationalgalerie (alin kuva). taas iki-ihana mies van der rohe'n piirtämä rakennus. ja sinne pääs sisälle, toisin ku seagram building'iin! ah, että se oli kaunis!!! samantien sisälle astuessa tuli olo, et ajatukset kulkee kirkkaammin. mikä harmonia, mikä tila ja mikä rauha! sen rakennuksen pitäis olla valollisesti erityisen kiinnostava päivällä, mut mä nyt olin siellä sit illalla... alakerran näyttelykin, bilderträume, oli mahtava: impressionismia, dadaa, ekspressionismia. jee jee.


suurimman vaikutuksen muhun teki berliinin pimeys öisin. miten mieletöntä, et länsimaista kaupunkia ei valasta öisin kirkkaammin, päivää matkien! ei kaikkialle tartte mennä yöllä. puistot oli ihan pilkkopimeitä, ei olis tullu mieleenkään astua varpaan kärjelläkään niihin. eikä niitä ollu aidattu tai mitään. helsingin puolihämärät puistot on musta paljon pelottavampia. ne on tavallaan valaistu käytettäviks, mut ei sit kuitenkaan. pldc:ssä khah-leang choon puhu siitä, et puittenkin pitää saada nukkua. musta se on kaunis ajatus.


oli siellä kirkkaitakin plänttejä, esim. potsdamer platz ja sen ympäristö (ylemmät kuvat) (kaupallisuus ei nuku). mutta sielläkin, kauppakeskuksessa, oli hämärämpää, ku yhdessäkään suomen kauppakeskuksessa. tunnelma oli heti huomattavasti vähemmän hysteerinen. (oli se silti musta outo, keinoelämää jotensakin. siellä oli kaikki, mitä ihminen voi tarvita, poistua ei tartte. hui.) ja jos kaupunki on muuten hämärä, ni vähemmilläkin tehoilla erottuu.


toi korkee rakennus, joka kuvissa näkyy, on ilmeisesti toimistorakennus. valo, jota se hohtaa, on tavallisista loisteputkista! (jotka siis on rakennuksen sisällä ikkunoiden luona.) tää oli joku berliinin ominaispiirre, samantyyppisiä rakennuksia oli siellä täällä. mä diggailin niistä. (aikasemman postauksen vastaava rakennus ihan eri puolelta beriiniä.)


loisteputket oli muutenkin suosiossa. katuvaloista iso osa oli tehty niillä, todella hämmentävän näköstä. mutta onko mulla kuvaa asiasta...


www.kulturforum-berlin.com
www.smb.museum
www.bildertraeumeinberlin.org


ps. otsikko viittaa u2:n upeeseen biisiin, joka on nauhotettu berliinissä vähän muurin murtumisen jälkeen. ja se on myös syy päästä kertomaan, et olin lounaalla samassa mestassa u2:n kanssa! iiik! mun nuoruuden idolit! oooh!!!!! aaah!!!!! voih!

Ei kommentteja: