keskiviikko 2. joulukuuta 2009

arkkitehtuurin tulevaisuudenvisioita


olin/oon kipeenä, en kyenny avaa tietonettani pariin päivään... (shock! horror!) nyt pystyin vihdoin ees vilkasee seuraamiani blogeja. ja sieltä löyty kolme juttuu, jotka musta liittyy edellisessä jutussa mainittuihin arkkitehtuurin tulevaisuusvisioihin (frank lloyd wright).


http://www.designboom.com/weblog/cat/9/view/8339/woha-masterplan-for-singapore-2050.html


jutun otsikossa jo mainitaan sana masterplan. tähän sanaan oon ennenkin törmänny, mut jotenki se on jääny mulle hämäräks. nyt vihdoin luulisin tajunneeni, mistä on kyse. (edes kokonaissuunnitelma-sana ei auttanu mua.) asia aukes tietä master=mestari, "todella-hallita-hommansa" => hallita mestarillisesti kokonaisuuksia, eli mestarillinen suunnitelma. tää kuulostaa varmaan älyttömältä, mut näin mä sen nyt ajattelin. (eli se kokonaissuunnitelma on todella hyvä käännös, mut joskus asioiden tajuuminen vie multa oman aikansa.) (edit: mä mitä ilmeisimmin oon edelleen kipee, koska juttua tarkastaessanikin päätin jättää tän tekstin tänne. itsesensuurista ei tietoakaan, saati selväpäisyydestä.)


no, toi designboomin juttu on lukemisen arvonen ja kuvat nastoja. jutun toka kuva muistuttaa lloydin piirustuksia, jopa väritykseltään. ällistyttävää. ne kuitenkin tehtiin vuosikymmeniä sitten, ja ihan eri tekniikalla. (muistutus itelle: hanki se näyttelykirja.)


sit kaks pilvenpiirtäjävisioo:


http://www.designboom.com/weblog/cat/9/view/8328/mad-architects-urban-forest.html


http://www.archdaily.com/42303/eden-falls-visiondivision/


nää molemmat saa hurjat haukut kommenteissa (joita on tullu normaalia enemmän). ei toteutettavissa, epäekologista, rumaa, mittasuhteet väärin jne. mä en ihan tajuu, et miks haaveilu saa aikaan niin vahvoja vihan tunteita? haaveilu ja visioiminen, ne ne vie meitä eteenpäin. ei asiat muuttuis, jos joku ei sillon tällön kyseenalaistais vallitsevia totuuksia! ja välillä voi vaan pitää kivaa!! all work and no play makes jack a dull boy. ugh, olen puhunut :-)


Ei kommentteja: