torstai 14. tammikuuta 2010

valon vuodenaika 2010 - tuomiokirkko












viime viikolla helsingin senaatintorilla, valon vuodenaika -tapahtumassa, oli nähtävissä ja kuultavissa valosuunnittelija mikki kuntun ja äänisunnittelija & säveltäjä kasperi laineen heijastuksia-teos. (kesto oli 15 min.)


mä raahauduin flunssasena paikalle vikana iltana. olin varustautunu autolla, kuskilla, statiivilla ja läjällä lämpimiä vaatteita. edes kaikki tää ei auttanu, palelin vaan ja halusin pian takas vällyjen väliin. enkä tajunnu katella ympärilleni. kaikki mun kuvat on tuomiokirkosta. ei yhden yhtä kuvaa koko torin tunnelmasta. eikä nää kirkko-kuvatkaan mitään mahtiotoksia oo, mut toivottavasti edes pieni rahtunen teoksesta välittyy!


periaatteessa koko tuomiokirkon valaistus (mitä muuta siellä torilla tapahtu jäi siis multa näkemättä) oli hoidettu videoprojisoinnilla. eli veikkaisin, et tän vuotinen tapahtuma oli paljon halvempi, ku viime vuotinen (laitevuokrat, suojaus, vartiointi, sähköt tulee ekana mieleen). mut se ei tarkota, et tää olis ollu taiteellisesti köyhempi esitys. kirkko muutti muotoaan huimasti läpi teoksen.


1. kuva: kolmiulotteinen rakennus oli yht'äkkiä littee! efekti oli ihan täydellinen, kirkko näytti täysin kulissilta. (kuvasko se kirkon suunnittelua ja sen piirtämistä?) (mun kuski sano, et ei se kyllä kaunis ollu. hyväksy pitkin hampain mun hehkutuksen mielettömästä tempusta.)


2., 3. ja 4. kuva: nää kuviot oli kauniita. hieno hetki oli kuvion muuttuminen negatiivikseen (positiivikseen? miten päin ne menee?). (nikolainkirkosta suurkirkoks?). ja sit vielä tausta muuttu siniseks.


5. kuva: tää oli vaan älyttömän magee. (kandee muistaa, et tää oli videoo, siis liikkuvaa kuvaa. pysähtynyttä hetkee ei koko teoksen aikana ollu.)


6. ja 7. kuva: upee finaali. kirkko ikään kuin jääty (tulevaisuus ja ilmastonmuutos?). ja kun sen jään seasta katos sininen väri, oli jäljellä vaan raunio (ihmiskunnan kohtalo?).


8. kuva: kirkko ilman valaistusta. harvinainen hetki tääkin. yleensä tuomiokirkko kylpee (aivan liiallisessa) valossa (tarkotan sen normaalia valaistusta).


tulkinnat on sit mun ikiomia. kunttu saatto tarkottaa jotain ihan muuta!


mun kuvaaminen oli vähän mitä sattuu. taivaan väristä huomaa, et valotusajat on vaihdellu aika reippaasti. (ääh, seli-seli.)


oon tosi ilonen, et tällästä on tarjolla helsingissä! kiitos kunttu, kiitos laine, kiitos helsingin kaupunki!!!


www.valonvuodenaika.fi (täältä löytyy lisää tietoo mm. tekijätiimistä)
www.mikkikunttu.com (tuolta löytyy paljon kuvia kuntun muistakin töistä)


edit: korjasin linkin toimivaks.


Ei kommentteja: