keskiviikko 17. helmikuuta 2010

enlighter magazine

aivan mahtava valaistussuunnitteluun keskittyny sivusto on enlighter, lighting design and light art magazine.


http://www.enlightermagazine.com/


mä löysin (tai siis sain vinkin laurilta, kiitos!) tän vasta ihan äskettäin. muita vastaavia, nimenomaan valaistussuunnittelua esitteleviä sivustoja en oo nähny. (jos niitä on, ni vinkkejä otetaan vastaan.) niitten jutut on niin hyviä, et ei oo mitään järkee siteraata niitä tässä blogissa, ku siitä tulis silkkaa kopioimista.


kaikkein kiinnostavinta siellä musta on projektien esittelyt. arkkitehtuuria esittelee monikin sivusto, ja vieläpä tosi tarkasti (esim. archdaily), mut valaistussuunnittelijoiden/toimistojen nimet loistaa usein poissaolollaan. (mun on vaikee kuvitella, et suurissa projekteissa valaistussuunnittelua ei olis hoitamassa alan ammattilainen.) ja nyt mun oli tarkotus laitta tähän linkkejä, et tsekatkaa vaikka tää ja tää projekti, mut mä en osaa valita! runsaudenpula!!! no, kategorioita on esim. näyttelyt, historialliset kohteet, interaktiivisuus, hotellit & ravintolat (leisure, onko sille parempi käännös?) ja myymälät & toimistot. omat kategoriat on myös valotaiteelle ja valaisinsuunnittelulle. (kappas, siellä on esitelty dramprom, josta mä kirjotin aikasemmin. en ollu huomannukaan.)


luonnollisesti hakuja voi tehdä myös suunnittelijoiden/suunnittelutoimistojen kautta. ja taas on vaikee valita... no, speirs and major associates on huipputoimisto. mä olin berliinissä pld-c:ssä kuuntelee esitelmää grand mosque'ista. oli kyllä huikee esitys! (ja tyypit oli vielä rentoja ja hauskoja, ei mitään itsensä korostusta.)


enlighter'ista löytyy myös kirjakauppa. sitä mä en oo uskaltanu ees vilkasta, ku pelkään, et tulee mulle-kaikki-heti -fiilis... (joo, äh, ei olis pitäny. yllämainituilta speirs & major'ilta on kirja made of light: the art of light and architecture. vaan vaivaset $ 250, käytettynä...)


valaistumisia!

Ei kommentteja: