maanantai 10. toukokuuta 2010

stocka


mä taidan viettää liikaa aikaa keskustan stockalla. oon nimittäin huomannu siellä suuren typeryyden, jonka aina esittelen kavereillenikin. ja nyt siis myös blogissa...

stockan pääsisäpiha

yllä näkymä pääsisäänkäynnin luona olevasta kosmetiikkaosastosta. monissa vanhoissa tavarataloissa (esim. nk tukholmassa ja galeries lafayette pariisissa) on samankaltanen systeemi: katutasossa kosmetiikkaa ja ylempänä kerrokset kiertää laidoilla, eli keskelle jää korkee sisäpiha.

stocka ja sermit

yleensä sisäpihan näkymää pääsee ihailee joka kerroksesta (käytävät kiertää ihan kaiteen vieressä). tarkotuksena lienee houkutella asiakkaat muillekin osastoille tyyliin "ai, mut tuollahan on kivoja juttuja".

"näkymä" stockan sisäpihalle

mut ei stockalla. siellä näkymä on tukittu valkosilla sermeillä!

"näkymä"

tohon ylläolevan kuvan rakoseen mä ahtauduin päästäkseni ottaa 2 ekaa kuvaa... ja kai sen sisäpihan on tarkotus myös tuoda tilan ja avaruuden tuntua koko tilaan?

stockan valokatto

eikä tää kaikki olis niin masentavaa, jos samalla ei menetettäis yhtä helsingin kauneimmista valokatoista! toi ylläoleva valokatto on todellakin siellä ylhäällä kosmetiikkaosaston päällä. ykskään mun kavereista ei ollu ikinä huomannu sitä. ja se antaa kauniin valon ja sopii tilaan täydellisesti! grr...

www.stockmann.fi

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

aika paha! miksiköhän moinen, en ihan tajua? niinkuin sanot niin esim nk:lla niin kivaa pysähtyä ja katsella muihin osastoihin päin.. mysteeri!

Hanna kirjoitti...

Mä olen Emma esitellyt sitä sun esittelyn jälkeen kaikille!
Bongasin viimeksi noista sermeistä johdonpätkiä, melko kaunista.

emma kirjoitti...

uudella puolella on kans sisäpiha, samalla lailla tukittu. liiketoiminta & sisustussuunnittelu -kurssin paikka?

Sara kirjoitti...

voi hitto miten monta kertaa oon miettinyt samaa juttua. ja että onko niillä sermeillä jokin funktio osastojen esillepanon kannalta vai mitä.

tila ois upee, jos kaiteet ois avoimet. mutta silloin täytyis kaiteiden vierustat hylly- ja rekkiratkaisuineen olla aika seesteisen ja siistin näköiset, jotta muihin kerroksiin katsoessa, niihin tekis myös mieli mennä.

stocka on upee talo, mutta jonkun täytyis siivota se :)

emma kirjoitti...

nasta kuulla, etten oo näissä pohdinnoissani yksin. ja mä oon samaa mieltä, et stocka on upee, eihän tää muuten harmittaiskaan. ja nyt niillä on remppa päällä, mut tähän asiaan ei musta näytä olevan tulossa parannusta...

m kirjoitti...

Onko kenelläkään tietoa siitä, onko nämä sermit ollut tuolla pitkäänkin? Tuli vain mieleeni, että reilut kymmenen vuotta sittenhän ylimmästä kerroksesta hyppäsi nainen kosmetiikkaosastolle. En nyt kuollaksenikaan muista (koska en ole asiaan kiinnittänyt huomiota), että oliko näkymät silloin avoimemmat. Ettei sermejä vain olisi rakennettu kerroksiin tuon ikävän tapahtuman jälkeen..?

emma kirjoitti...

kauheeta, inhottava tapahtuma kaikin puolin. mut en kyllä usko, et noi sermit siitä johtuu. niitten taakse kuitenkin pääsee (mä kuvasin sieltä), ja takana saa nimenomaan rauhassa vaikka kiipeillä... korkeemmat pleksit kii kaiteessa vois olla tohon ratkasu. mut ei kai kaikkeen voi/pidä varautua? (junat ei voi kulkee, koska joku voi heittäytyy alle jne.)