maanantai 7. kesäkuuta 2010

brasilia


niterói contemorary art museum by oscar niemeyer
kuva: christiane sousa

niterói contemorary art museum by oscar niemeyer
kuva: rodrigo soldon

viime vuosien aikana mua on ruvennu enemmän ja enemmän kiinnostaa brasilia.

ensin mä kiinnitin huomiota kauniisiin taloihin, jotka oli rakennettu ekologisesti. musta tuntu, et brasilia oli valovuosia muita edellä tässä. paikallisia materiaaleja, luonnon kunnioitusta, energiankulutuksen miettimistä ja silti (tai just siks) harmoniaa, rauhaa, uusia oivalluksia ja huumoria. (ja yhtään esimerkki en nyt keksi, sorry...)


asturias by carlos motta, 2001
kuva: espasso

viime vuonna kävin nyc:issä espasso-nimisessä liikkeessä, joka myy brasialaista designia, lähinnä uusia ja vanhoja huonekaluja. ja ne oli kauniita! ja ne oli jotain uutta ja raikasta mulle, joka oon (lähes) kyllästymiseen saakka katellu ja ihaillu eurooppalaisten tekeleitä. esim yllä oleva tuoli oli (ja on) järisyttävän kaunis ja mukava. (huomasin vasta nyt (espasson sivuilta), et motta on opiskellu ja tehny tutkimusta suomessa!) (sen huonekaluissa on musta paljon samaa, ku piet hein eek'in jutuissa, joista myös pidän ja joita voi nykyään ihailla myös suomessa, ainakin artek'in espan myymälässä).

mut koko juttu jäi vähän unohduksiin, kunnes kuukaus sitten yks mun kaveri kehu brasiliaa maasta taivaaseen (kiitos anna!). joten kun näin wallpaper'in viimesimmän numeron (june 2010), joka keskittyy brasiliaan, oli lehti saatava. oon nyt lueskellu (eli katellu) sitä, ja brasilia-kuume sen kun nousee. heti ekana on paikattava huutava aukko mun kirjahyllystä, siellä kun ei oo yhtään kirjaa oscar niemeyer'ista! mä en ees tienny, et se on edelleen elossa. (niemeyer on brasilialainen arkkitehti, 102 vuotta ja tekee edelleen duunia, oli antanu wallpaper'ille haastattelunkin.)


tulevaisuudesta:
solar city tower
kuva: rafaa

brasilia tulee olee isäntämaa kahdelle suurelle urheilutapahtumalle (voi ku pääsisin sinne ennen niitä), ensin fifa world cup™ 2014 ja sit kesäolympialaiset 2016. tästä johtuen kaikenlaista on suunnitteilla. yks käsittämättömimmistä suunnitelmista on jättimäinen, keinotekonen vesiputous. lisää tietoo putouksesta: www.inhabitat.comwww.treehugger.com.

ja onhan brasiliassa ihania rantojakin, eli mun kielelle käännettynä aurinkoo, valoo ja lämpöö... ei kun matkasta haaveilemaan!

Ei kommentteja: